Er was eens ...

Scouting werd opgericht door een Britse generaal, Robert Stephenson Baden-Powell, ook wel Lord Baden-Powell genaamd.

De échte geboorte van Scouting vond plaats op 29 juli 1907: het eerste Scoutskamp gaat door op het eiland Brownsea.

De ideeën van Baden-Powell over Scouting heeft hij vastgelegd in het bekende boek 'Scouting for boys'.

Speltakken

Een Scoutinggroep bestaat gewoonlijk uit een speleenheid voor iedere leeftijdsgroep, zodat de kinderen binnen de eigen groep overgaan van het ene onderdeel naar het volgende. Een groep kan meerdere speleenheden voor dezelfde leeftijdsgroep hebben. De leeftijdsgroepen, die we ook wel speltakken noemen, zijn:

Bevers:
Leeftijd: Jongens en meisjes van 4,5 jaar t/m 6 jaar (eind groep 3)

Welpen:

Leeftijd: Jongens en meisjes van 7 jaar (begin groep 4) t/m 10 jaar (eind groep 6)

Scouts:

Leeftijd: Jongens en meisjes van groep 7 t/m 13 jaar (eind eerste brugklas)

Explorers:
Leeftijd: Jongens en meisjes vanaf 2e klas voortgezet onderwijs t/m 18 jaar

Stam:
Leeftijd: Jongens en meisjes vanaf 18 jaar. De stam is een gemengde jongeren speltak, waarin de jeugd zelfstandig hun opkomsten houdt, zonder toezicht van leiding, maar wel onder begeleiding op afstand van de leiding. Later is er ook nog een mogelijkheid om bij de leiding te gaan.